1-3-2. اهدف فرعی

شناسایی معیارها و شاخص­های ارزیابی کیفیت تولیدات علمی و شناسایی نظرات صاحب نظران در مورد معیارها و شاخص­های ارزیابی کیفیت مقالات حوزه دانش هسته­ای در ایران؛
شناسایی معیارها و شاخص­های ارزیابی نفوذ تولیدات علمی و شناسایی نظرات صاحب نظران در مورد معیارها و شاخص­های ارزیابی نفوذ مقالات حوزه دانش هسته­ای در ایران؛
بررسی وضعیت مقالات حوزه دانش هسته­ای ایران در پایگاه وب آو ساینس؛
ارزیابی کیفیت مقالات ایرانی در حوزه دانش هسته­ای ایران؛
ارزیابی نفوذ مقالات ایرانی در حوزه دانش هسته­ای ایران؛
ارزیابی ظاهری مقالات ایرانی در حوزه دانش هسته­ای ایران؛
1-۴. پرسش­های پژوهش

1-4-1.پرسش اصلی

معیارها و شاخص­های ارزیابی کیفیت و نفوذ تولیدات علمی در حوزه دانش هسته­ای در ایران کدام است؟.

1-4-2.پرسش­های فرعی

چه معیارها و شاخص­هایی برای ارزیابی کیفیت تولیدات علمی وجود دارد و نظرات صاحب نظران در مورد معیارها و شاخص­های ارزیابی کیفیت مقالات چیست ؟
چه معیارها و شاخص­هایی برای ارزیابی نفوذ تولیدات علمی وجود دارد و نظرات صاحب نظران در مورد معیارها و شاخص­های ارزیابی نفوذ مقالات چیست؟
مجموع مقالات حوزه دانش هسته­ای ایران در پایگاه وب آو ساینس چه تعداد است و بیشترین تعداد مقالات در چه مجلاتی منتشر شده است و در چه سال بیشترین و کمترین مقالات منتشر شده ؟
براساس شاخص کیفیت مقالات، حوزه دانش هسته­ای ایران در پایگاه وب آو ساینس در طی سالهای 2011-2007 چه وضعیتی دارد؟
براساس شاخص نفوذ مقالات، حوزه دانش هسته­ای ایران در پایگاه وب آو ساینس در طی سالهای 2011-2007 چه وضعیتی دارد؟
بر اساس معیارهای ارزیابی ظاهری مقالات، حوزه دانش هسته ای ایران در پایگاه وب آو ساینس طی سالهای 2007-2011 چه وضعیتی دارد؟
۱-۵. فرضیه تحقیق

بین دو شاخص کیفیت و شاخص نفوذ در حوزه دانش هسته ای ایران در طی سالهای 2007-2011 رابطه معناداری وجود دارد.

1-6. اهمیت و ضرورت پژوهش

1-6-1. اهمیت نظری

رشد علمی کشور در سال­های اخیر از نظر تعداد مقالات منتشر شده در رشته­های مختلف علمی، حتی در سطح بین الملل چشم گیر بوده ­است. اما همواره این سوأل مطرح شده که آیا رشد کمی پژوهش با رشد کیفی آن ها همراه بوده و اساساً زیاد بودن مقالات یک محقق، دانشگاه وحتی یک کشور، وماً با کیفیت علمی و به دنبال آن با نفوذ در جامعه علمی همراه بوده است یا خیر؟ وجود ساختار علمی مشخص برای ارزیابی تولیدات همواره مورد توجه پژوهشگران حوزه علم­سنجی بوده است، این پژوهش با بهره گرفتن از شاخص­ها و معیارهای مناسب به دنبال ساختار علمی برای ارزیابی تولیدات علمی است. این امر موجب می­شود تا مباحث نظری در این حوزه گسترش یابد. همچنین در پژوهش حاضر سعی بر افزایش مبانی نظری در خصوص معیارها و شاخص­های ارزیابی تولیدات علمی و به طور ویژه افزایش مبانی نظری در خصوص شاخص­های ارزیابی کیفیت و نفوذ مجلات به طبع آن مقالات علمی­است.

پیشرفت علم و فن­آوری در کشور را می­توان به وسیله ابزارهای متفاوتی مورد بررسی قرار داد. معیارها و شاخص­های ارزیابی تولیدات علمی یکی از مهم­ترین ابزارهای ارزیابی تولیدات علمی کشور می­باشد، در این پژوهش نیز کوشش می­شود با ارائه شاخص­ها و معیارهای ارزیابی تولیدات علمی بر اساس دو شاخص مهم کیفیت و نفوذ به پیشرفت علم و فن­آوری در کشور کمک شود. با توجه به اولویت­های نقشه جامع علمی کشور به بررسی حوزه دانش هسته­ای بر اساس دو شاخص کیفیت و نفوذ پرداخته شده است که در نهایت، شناسایی و ارائه شاخص­ها و معیارهای ارزیابی تولیدات علمی این حوزه می ­تواند باعث پیشرفت و ت گذاری علم و فن­آوری در حوزه دانش هسته­ای شود.

1-6-2. اهمیت عملی

ارزیابی تولیدات علمی همواره به عنوان ابزاری مدیریتی برای ت­گذاران حوزه علم و فن­آوری مطرح بوده است، شناسایی شاخص­های کیفیت و نفوذ تولیدات علمی خود باعث ارائه راهکارهای مناسب برای ارزیابی تولیدات علمی خواهد شد. ارزیابی تولیدات علمی کمک  شایانی به مسئولین و دست اندارکاران حوزه علم و فن­آوری برای شناسایی و ارزشگذاری تولیدات علمی می کند. شناخت شاخص مهم در حوزه ارزیابی تولیدات علمی باعث افزایش مسئولیت­ پذیری تولید کنندگان و پژوهشگران حوزه علم و فن­آوری می­شود. ارائه شاخص­ها برای ارزیابی تولیدات علمی در حوزه دانش هسته ای به عنوان یکی از اولویت­های مهم نقش جامع علمی می ­تواند باعث شناسایی نقاط قوت و ضعف تولیدات علمی در حوزه دانش هسته­ای ­شود.

1-7. تعریف های عملیاتی متغیرهای پژوهش

تولیدات علمی

تولیدات علمی شامل کتاب، مقاله، پتنت و. می­باشد. در پژوهش حاضر منظور از تولیدات علمی مقالات علمی دانش هسته­ای  می­باشد که در پایگاه وب آو نالج[12] نمایه می شوند.

یک مقاله علمی[13] از یک تحقیق در ارتباط با یک موضوع ( مشخص و در بسیاری از موارد موضوع های جدید) و بیان مشکلات طرح و ارائه پیشنهاد برای رفع مشکلات موجود در مسئله مورد بررسی مقاله

می­باشد(هال، 1377:25).

ضریب نفوذ[14]

پینسکی و نارین [15]برای اولین بار در سال 1976 پیشنهاد اختصاص وزن به استناد کتابشناختی را  ارائه دادند؛ آن ها این شاخص را نفوذ مجله[16]» نامیدند. بر اساس این معیار در ارزیابی مجلات و . به استنادهای دریافت شده یک مجله از مجلات با اهمیت­تر و با پرستیژ بالا وزن بیشتری در برابر استنادهای دریافتی از یک مجله دارای اهمیت کم­تر اختصاص داده می­شود (پینسکی و نارین،1976). سال ها بعد طرح وزن­دهی پینسکی و نارین توسط افراد زیادی مورد توجه قرار گرفت و شاخص­های مختلفی برای ارزیابی پژوهش بر این اساس ایجاد شدند. از جمله شاخص­های نفوذ مجلات، شاخص ضریب نفوذ مجله و هم­چنین ضریب نفوذ مقالات مجله هستند(فرانسشت[17] 2010).

در این پژوهش منظور از ضریب نفوذ، شاخصی است که برای اندازه ­گیری و برای وزن­دهی به استنادات و بهنجارسازی مقالات حوزه دانش هسته­ای ایران استفاده خواهد شد.

ضریب کیفیت[]

در این پژوهش منظور از ضریب کیفیت، شاخصی است که برای اندازه ­گیری رعایت موارد ظاهری تولیدات علمی بکار می­رود.

که این موارد ظاهری شامل عنوان، چکیده، کلیدواژه­ها، مقدمه، بیان مسئله، تبیین هدف، پرسش­های پژوهش، پیشینۀ پژوهش، معرفی پژوه، روش شناسی، ابزار پژوهش، جامعۀ پژوهش و. است (منصوریان، 1388).

دانش هسته­ای[19]

منظور از دانش هسته­ای، رشته­های فیزیک هسته­ای، مهندسی هسته­ای، انرژی هسته­ای و. هستند که در پایگاه وب آو ساینس نمایه شده ­اند( داریوش، 1392).

صاحبنظران

منظور از صاحبنظران افرادی هستند که در حوزه علم­سنجی صاحب نظر می­باشند. در حوزه علم­سنجی شامل افرادی هستند که در این زمینه به آموزش و پژوهش مشغولند.

 

پایان نامه بررسی تأثیر برنامه درسی کارآفرینی در تعامل با خودکارآمدی بر ایجاد روحیه ...

پایان نامه شناسایی و اعتبار­سنجی معیارها و شاخص­های ارزیابی کیفیت و نفوذ مقاله­های علمی در ...

اشترنبرگ: مدل مثلث عشق

پایان نامه بررسی تأثیر برنامه درسی کارآفرینی در تعامل با خودکارآمدی بر ایجاد روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه تبریز

بررسی رابطه هوش هیجانی، وضعیت اقتصادی -اجتماعی، و نگرش نسبت به مدرسه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

علمی ,حوزه ,ارزیابی ,تولیدات ,دانش ,نفوذ ,تولیدات علمی ,حوزه دانش ,دانش هسته­ای ,معیارها و ,ارزیابی تولیدات ,شاخص­های ارزیابی کیفیت ,دانش هسته­ای ایران ,برای ارزیابی تولیدات ,معیارهای ارزیابی تولیدات

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بزرگترین سایت دعانویسی توسط استاد بزرگ ابو داوود الحنین(تضمینی) دانلود کده روبه جلو پاييز در پاييز عکاسی و امور مربوط به عکاسی 17155503 rofagha123 همسفران نمایندگی آکادمی رندانه SIANBRP تكاب